КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ
«НАРОДНІ ІГРИ, ЯК РОЗВИТОК СОЦІАЛЬНО-ГРОМАДСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ»
Гра — важливий засіб виховання, який
доступний кожному, має тісний зв‘язок з життям. Граючись, дитина пізнає світ,
навчається спілкування з іншими, виконує побутові дії, фантазує. Для маленької
дитини гра — це життя.
Жива гра дає дитині можливість
насолоджуватись вільним проявом своїх фізичних і духовних сил. За словами К. Д.
Ушинського, у змісті народної гри є всі доступні форми навчання. Саме у процесі
гри діти пізнають грамоту, вчаться рахувати, різнити кольори, виконувати
повсякденні дії, набувають навичок самообслуговування та спілкування.
Видатний лікар та етнолог Є. Покровський називав дитячі ігри «вільним вираженням душевних та фізичних сил дитини». У грі дитина відображає те, що бачить в своїй сім‘ї, віддзеркалює навколишній світ. Народні ігри несуть у собі джерело пізнання та виховання загальнолюдських цінностей. Вони бувають різними. Г. В. Довженко поділила українські народні дитячі ігри на такі групи:
- ігри, де організуючим началом є пісня;
- ігри, де таким началом є діалог, який у поєднанні з рухами сприяє створенню розвинутої динамічної дії;
- ігри, де є невеликий діалог,
приспівочка або пісенька, які слабко пов‘язані з самою дією.
Серед скарбів народної гри є забавлянки, хороводи, танці, віршовані
історії, що не мають кінця, рухливі ігри.
Забавлянки, або утішки,
потішки, чукалки — коротесенькі пісеньки чи віршики гумористично-жартівливого
змісту, що супроводжуються відповідними рухами, активізують єдність слова та
моторики дитини, розвивають її мовлення. Незважаючи на свою простоту,
забавлянки сприяють жвавому спілкуванню з довкіллям, формують відчуття
прекрасного.
Цим жанром здавна користувались дорослі у процесі спілкування з
маленькими дітьми. Забавлянки співали тоді, коли дитина вже починала сидіти
самостійно. Вони покликані стимулювати загальний розвиток дитини і мають
практично-побутове призначення: активізувати дитину, заспокоїти її, викликати в
неї позитивні емоції. 3абавлянки — напрочуд вдала й доцільна форма спілкування
дорослих з дитиною, що сприяє гармонійному розвитку. Це спілкування викликає в
маляти почуття фізичного комфорту, радість, активізує сприйняття рiзноманiтних
зовнішніх подразників.
3абавлянка — це i гра, i дія, i пісенька
3абавлянки умовно можна поділити
на ігри: з голівкою, пальчиками, ніжками, пiдкидання.
3абавлянки навчають праці. Пригадайте гру
"Сорока-бiлобока". В забавлянці перед дитиною вимальовується ланцюг
рiзноманiтних трудових дій, пов‘язаних з домашнім господарством: рубання дров,
носіння води, розпалювання печі, приготування каші. Народна система виховання
змалечку спрямовувала дитину до працелюбності.
Народні ігри:
Подоляночка
А ми просо сіяли
Забавлянки
Пальчикові ігри
Перша іграшка дитини — її
ручки та пальці. При ходить той час, коли мама помічає, що її маленька дитина,
якій уже 3-4 мiсяцi, розглядає свої пальчики, руки, рухає ними, бавиться
протягом тривалого проміжку часу. Малюк пізнає навколишній світ через своє
тіло. Чим більше дитина рухає своїми пальчиками, тим більше розвиваються
мозкові структури.
Ще у II тисячолiттi до н. е.
китайські мудреці знали, що існує взаємозв'язок між рухами пальців, кисті та
розвитком мислення. Сучасні дослідження фiзiологiв підтверджують існування
такого зв'язку. Прості рухи кистей допомагають зняти загальне напруження, а
також власне з рук, розслаблюють губи, що сприяє поліпшенню вимови звуків,
розвитку мовлення дитини.
«Пальчикові» ігри —
вiршованi рядки, що ілюструються за допомогою ритмічних pyxiв рук, пальчиків.
Ігри з пальцями допомагають батькам не тільки розвивати мовлення та
iнтeлектуальнi здiбностi дитини, а й приносять задоволення від проведеного
разом часу, допомагають у хвилини плачу, стають у пригоді для створення ритму
впродовж дня. Пропонуючи малюку таку гру, важливо відразу створити її настрій,
правильно вимовляти кожен звук, продумати вci рухи заздалегідь i поступово її
повторювати. Особливу paдicть приносить
дитині ситуація, коли вci члени сім‘ї разом відтворюють гру. Світ «пальчикових» iгop
дapyє радість i малятам, i батькам.
(Показуємо на пальчик та
кажемо: „перший пальчик...", i продовжуємо гру, загинаючи кожен пальчик).
(По черзі загинаємо пальчики до
долоні. Потім великим пальцем торкаємося всіх інших - „будимо".
Розкриваємо всі пальці „враз").
На роботу
(Стиснути пальчики в кулачок.
По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: „Встали вчасно
вci..." широко розставати nальцi).
Доброго ранку
(Пальцями правої руки по черзі
„вітатися" з пальцями лівої руки, торкаючись один до одного кінчиками).
Спечем хлібчик
(Розгинаємо пальчики, починаючи
з великого. Імітуємо пальчиками танок).
Немає коментарів:
Дописати коментар