Українські традиції як засіб
формування в дітей приналежності до своєї країни
Національне виховання спрямовується на залучення громадян до глибинних пластів національної культури і духовності, формування у дітей та молоді національних світоглядних позицій, ідей, поглядів і переконань на основі цінностей вітчизняної та світової культури.
Головними складовими національного виховання є громадянське й
патріотичне виховання.
У педагогічній концепції «Патріотичне виховання» зазначається, що
одним із покликань української національної системи освіти та виховання є
завдання пробуджувати і виховувати в кожної дитини патріотичні якості,
цінності:
-любов до батька і матері, родичів, своїх предків, рідної природи,
землі;
-любов до рідної мови, культури, народу, пошану до його
історичного минулого, національних традицій, звичаїв;
-глибоке усвідомлення своєї національної приналежності, відчуття
єдності з представниками своєї нації;
-турботу про добре ім’я – своє
і своїх друзів та краян, збереження своєї людської і національної гідності,
честі;
-активну діяльність з метою розвитку рідної культури, мистецтва,
науки, демократії, державотворчих процесів;
-боротьбу за підвищення духовності і добробуту всіх українців,
представників національних меншин України;
-синівську любов до України – Батьківщини, готовність захищати від
ворогів рідну землю, здатність на подвижництво, героїчні справи в ім’я свободи
і незалежності України;
-готовність боротися з
неправдою, злом, потворністю в будь-яких формах, спростовувати антиукраїнські,
антинаукові версії, ідеї, шкідливі і ворожі для нашого народу, Батьківщини.
У «Концепції громадянського виховання особистості в умовах
розвитку української державності» висвітлюються завдання громадянського
виховання. Одним з них є: «формувати в молодого покоління почуття патріотизму,
відданість Батьківщині й водночас відчуття належності до світової спільноти»
У «Концепції національного виховання» представлені основні виховні
завдання. Наведемо кілька з них, що мають значення для нашого дослідження:
-
Патріотичне виховання як
основа духовного розвитку особистості, складова частина національного
світогляду і поведінки дитини щодо ставлення до рідної країни, до всіх націй і
народів, патріотичне загартування як могутній стимул у боротьбі за розбудову
нової незалежної України, духовне оновлення суспільства, формування високої
етики міжнаціональних стосунків;
-
Розвиток моральних почуттів і рис поведінки, а
саме: любові до Батьківщини, відданості їй, активної праці, спрямованої на
примноження трудових традицій, звичаїв свого народу; шанобливе ставлення до
історичних пам’яток, прагнення до зміцнення честі та гідності своєї держави;
активна патріотична діяльність.
У «Концепції виховання дітей та молоді у національній системі
освіти» визначено основні завдання родинного виховання :
-
«забезпечення духовної
єдності поколінь, збереження родинних традицій, сімейних реліквій, вивчення
родоводу, залучення дітей до народних традицій, рідної мови, звичаїв, обрядів,
виховання в них національної свідомості і самосвідомості;
-
виховання поваги до
законів, прав і свобод людини, розвиток громадянської і соціальної
відповідальності».
Сучасний світ потребує нових підходів до національного виховання,
зокрема до патріотичного. Починати його потрібно з дошкільного віку. Діти цього
віку найкраще піддаються вихованню(В. Сухомлинський), оскільки в цей час
закладаються основи особистості, її майбутнього характеру. Надається
спрямованість її розумового, морального та естетичного розвитку. Знання та
вміння, накопичені дитиною в цьому віці, пізніше стають основою для формування
стійких моральних звичок і переконань, високих життєвих ідеалів.
Мислення в дітей конкретно-образне, для них ще не властиві
узагальнення та абстрагування. Їх захоплює все яскраве, цікаве, тому що вони мислять
відчуттями, звуками, барвами. Це все необхідно враховувати у виховній роботі зі
школярами.
Належну увагу слід приділяти ігровій та спортивній діяльності,
проведенню свят, вечорів, екскурсій, оскільки віковою особливістю дітей є
рухливість, моторика, зумовлена розвитком м’язів.
Для морального розвитку дитини особливо важкий тому, що
засвоюється досвід, форми поведінки старших поколінь, оціночні судження;
формується певне ставлення до оточення, до себе: розвивається дружба,
товаришування, взаємодопомога, любов до батьків, до вулиці, рідного міста,
природи тощо. На основі цього досвіду дитина починає виявляти самостійність,
свідомість у ставленні до навколишнього світу та людей, до моральних норм
суспільства. В силу вікових та психологічних особливостей життєвий та моральний
досвід у ставленні до суспільства, до Батьківщини, до своєї країни обмежений.
Тому саме в цьому віці необхідно закладати основи патріотичного виховання, які
стануть фундаментом громадського становлення особистості.
Аналіз психолого-педагогічної літератури засвідчив, що національні
почуття в дітей дошкільного віку не виникають самі. Вони є результатом
цілеспрямованого виховного впливу на дитину ідеології, політики, мистецтва,
суспільного устрою, виховної роботи сім’ї, школи та позашкільних закладів.
Провідна роль у формуванні особистості належить сім’ї, яка
відповідає за соціальне відтворення населення, за його національний, моральний,
духовний розвиток, за створення певного способу життя. Великий внесок у
розробку проблем родинного виховання зробив видатний український учений М.
Стельмахович. У своїх працях він постійно звертався до ідей народної
педагогіки, її заповідей та ідеалів. «Національне родинне виховання, -
підкреслював учений, - базоване на українознавстві, сприяє піднесенню національної
самосвідомості учня, формуванню сукупності уявлень про власну націю, її
самобутність, історичний шлях, місце серед інших етносів».
Виховна місія сім’ї є особливою, тому що саме в ній формується
характер дитини, її ставлення до навколишнього світу, до людей, до життя, до
української мови, до звичаїв і традицій, до Батьківщини. Тільки в сім’ї, за
умови усвідомлення всього свого родоводу можливе національно-патріотичне
виховання, саме в ній дитина проходить шлях від роду до народу і до нації.
Основою національно-патріотичного виховання в сім’ї має стати
формування національної психології, національно-патріотичного характеру та
народної моралі. На ці компоненти національного виховання звертає увагу
Сучасна українська родина має бути справжнім осередком формування
основ патріотичного виховання у дітей та молоді. З цією метою необхідно широко
запроваджувати святкування родинами дат народного календаря, оскільки народний
календар зберігає багатовікову історію України, її невичерпні традиції, які
зберегли та віддзеркалили в собі те, що характерне для українського народу, -
взаємозв’язок працьовитості та духовності.
Складовою частиною народного календаря є родинний календар, який
включає важливі дати, віхи життя сім’ї, ювілеї та інші знаменні події родини,
кожного її члена.
Традиції й обряди народного та родинного календаря зміцнюють
сім’ю, виховують найглибші людські почуття, учать любити й поважати матір та
батька, рідну оселю, рідний край, Батьківщину.
Ефективність різних видів виховання залежить від спрямованості
виховного процесу, форм і методів його організації. Пріоритетними для дітей є
активні методи, що спрямовані на самостійний пошук істини та сприяють
формуванню критичного мислення, ініціативи й творчості.
Оскільки в дітей переважає образне мислення, то основне місце має
бути відведено ігровим методам і прийомам роботи з дітьми: ситуаційно-рольовим,
сюжетно-рольовим іграм; методам аналізу життєвих ситуацій і привчання; ігровим
методикам щодо виявлення самооцінки; іграм-драматизаціям, інсценуванню,
іграм-бесідам, іграм-мандрівкам; екскурсіям; ігровим вправам, колективним
творчим проектам, практичним акціям тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар