пʼятниця, 12 травня 2023 р.

        ПОРАДИ БАТЬКАМ МАЙБУТНІХ ПЕРШОКЛАСНИКІВ

"ФАКТОРИ УСПІШНОЇ АДАПТАЦІЇ МАЙБУТНЬОГО ШКОЛЯРА"


    Наші випускники старших груп цьогоріч вирушать до школи, сповнені сподівань та надій. Однак, надважливим аспектом для маленьких учнів є адаптація до школи, адже це суттєво відрізняється від вже звичного їм садочка.          

Які можуть виникнути труднощі адаптаційного періоду у школі?

        Часто у дитини при переході у школу можуть з’являтися психологічні та соціальні проблеми через нові обов’язки та режим дня. Серед них втома, дратівливість, непослух. Початок шкільного навчання часто є причиною емоційно-стресової ситуації, адже через зміну звичного способу життя на дитину збільшується психоемоційне навантаження. Проявами перенапруженості організму може стати примхливість дітей вдома, часта зміна настрою, складна поведінка тощо. Скільки триватиме цей складний період, однозначно сказати не можна – це індивідуально і залежить не лише від дитини, а й її родини та атмосфери, що там панує.

Ступінь готовності до школи зазвичай оцінюється за такими сферами: біологічна, особистісна, соціально-психологічна та інтелектуальна.

        Психологиня зазначає, що на початковому етапі дитина придивляється до всього нового та вивчає все. Цей період характеризується бурхливою реакцією. Він може тривати два-три тижні. Далі дитина поступово пристосовується до шкільних умов. Дитина стає більш спокійною та врівноваженою. З'являється зацікавленність навчанням, спілкуванням з однолітками тощо.

Фактори, що впливають на те, як дитина адаптується до нових умов життя:

  • емоційний і особистісний розвиток дитини, на який впливає і сімейне виховання, і досвід спілкування з однолітками іншими дітьми і дорослими;
  • психофізіологічні характеристики дитини;
  • рівень інтелектуального розвитку: навичок письма, рахунку і малювання, тонкої моторики.
  • Розділити першачків можна на три групи за ступенем адаптації до школи:

    • Перша: діти протягом двох-трьох місяців навчання легко вливаються в дитячий колектив, без особливої напруги виконують вимоги педагога та із задоволенням йдкть до школи. 
    • Друга: діти лише за пів року вливаються у колектив; протягом цього часу часто сваряться з товаришами, бурхливо реагують на зауваження вчителя, їм важко дається навчальна програма.
    • Третя: у дітей ускладнена соціально-психологічна адаптація – вони поводяться конфліктно, мають переважно негативні емоції, є труднощі із засвоєнням шкільної програми.

Як батьки можуть допомогти дитині адаптуватися до нової школи?

  • Зранку будіть дитину спокійно 
  • Перед початком дня побажайте дитині успіху, знайдіть кілька ласкавих слів. 
  • Зустрічаючи дитину після школи, дайте трохи розслабитися. 
  • Після школи не поспішайте сідати за уроки.
  • Не змушуйте робити всі вправи одразу: 20 хвилин занять – 10 хвилин перерва.
  • В спілкуванні з дитиною намагайтеся уникати умов: "Якщо ти зробиш, то...".
  • Будьте уважні до скарг дитини на втому чи погане самопочуття
  • Дотримуйтеся звичного режиму дня. Це дозволить відчути звичне життя і час буде краще організований.
  • Проговоріть правила поведінки: не відволікатися на різні фактори під час навчання, як реагувати на можливі негативні коментарі від однокласників тощо.
  • Стимулюйте до активності. Поза навчанням пропонуйте якусь фізичну активність, відвідування цікавих місць та встановлення знайомств з однолітками.
  • Комп’ютерна гігієна та кібербезпека. Розберіться разом, як користуватися новими платформами, проговоріть, чим сумнівні інтернет-посилання можуть бути небезпечними.

        Хочу підкреслити, що найважливіше, що можуть зробити батьки в період адаптації, це бути уважними до почуттів і побоювань дитини. Обговорювати питання, які хвилюють, вчасно. Давайте приклад своїм дітям, будьте спокійними та врівноваженими. Демонструйте, що можуть бути певні труднощі, але їх можна подолати, доклавши трохи зусиль. Дайте зрозуміти, що ви — команда, яка повинна бути разом. 

Чинники, які свідчать про успішну адаптацію:

  • діти із задоволенням збираються в школу;
  • спілкуються з однокласниками;
  • запрошують нових друзів;
  • багато розповідають про школу;
  • позитивний зворотний зв’язок від учителів.

Що свідчить про проблеми з адаптацією:

  • пригнічений настрій;
  • пошук відмовок іти в школу;
  • мовчання та ігнорування;
  • погіршення апетиту;
  • небажання говорити про школу.

Немає коментарів:

Дописати коментар

  « Експрес-допомога: знижуємо напруження та долаємо тривогу в умовах невизначеності» Мета консультації :  - Надати практичні рекомендації...