Консультація для батьків
«Сенсорне виховання дітей дошкільного віку»
Сенсорний розвиток необхідний людині, дитині для оволодіння будь-якою практичною діяльністю. Він не втрачає значення зі вступом дитини до школи і відіграє важливу роль у житті дорослої людини, відбувається на основі функціонування системи аналізаторів, що забезпечує багатомірний зв'язок зі світом, сприяє життєвій активності людини.
Із сенсорного розвитку виростає логічне пізнання, яке прискорює накопичення нових чуттєвих даних, сприяє їх включенню до раніше створеної системи знань і досвіду. Чим вищий сенсорний розвиток дитини, тим більше фактів і явищ потрапляє у сферу її сприймання. Якщо в дитини належно розвинуті мислительні механізми, то вона виявляє неабияку здатність шукати, знаходити, фіксувати, аналізувати, інтерпретувати велику кількість інформації про світ і себе. Формування, спрямування і коригування цих умінь окреслює проблематику сенсорного виховання.
Роль сенсорного виховання у розвитку дітей дошкільного віку
безперечна: 9/10 усього їхнього розумового багажу — результати діяльності
органів чуття.
До головних
завдань сенсорного виховання належать:
— формування
у дітей системи перцептивних (обстежувальних) дій;
—формування
системи сенсорних еталонів;
— розвиток уміння самостійно використовувати сенсорні еталони у власній діяльності.
Сенсорне виховання в ранньому віці – основний вид виховання взагалі. Чим менше дитина, тим більше значення в її житті має сенсорний досвід.
Важливо, щоб ці уявлення були достатньо різнобічними. А це значить, що
дитину слід знайомити зі всіма основними різновидностями якостей:
– кольорами спектру, білим і чорним кольорами;
- з такими формами як круг, квадрат, овал, трикутник,
прямокутник;
- величиною, яка ще не має «абсолютного» значення, вона
сприймається тільки в порівнянні з іншою величиною.
Важливим засобом сенсорного розвитку дитини являється спостереження. Спостерігаючи
дитина в природних умовах може познайомитися з якостями предметів, їх
формою, величиною, кольором. Проте визначити їх самостійно
малюк ще не може. Дитина навчилася тільки дивитися, але не бачити, слухати,
але не чути. Тому її треба навчити виділяти якості предметів
навколишнього оточення.
Гра – універсальний спосіб виховання і навчання
дитини. Ігри,
що розвивають сенсорне сприйняття, дуже потрібні малюку раннього віку. Вони
приносять в життя дитини радість, інтерес, упевненість у собі і своїх
можливостях. Ігри, в яких використовуються дії з предметами, розвивають не
тільки рух, а й сприйняття, увагу, пам'ять, мислення і мову дитини. Завдання батьків полягає в організації ігрового місця малюка, насиченні його такими предметами,
іграшками, граючи з якими, малюк вчиться розуміти їх властивості – величину,
форму, а потім колір, тому що правильно підібраний дидактичний матеріал,
іграшки привертають увагу малюка до властивостей предметів. Для розвиваючих ігор з малюками потрібно
використовувати різні збірні іграшки (вкладки, пірамідки, кубики, тощо), які
вимагають співвіднесення властивостей декількох деталей.
Великі можливості для сенсорного виховання і вдосконалення вправності рук
містять в собі народні іграшки: башточки, мотрійки, збірні кулі та багато
інших. Дітей захоплює яскравість цих іграшок, потішність дій з ними.
Граючи, дитина набуває вмінь діяти на основі розрізнення форми, величини,
кольору предметів, оволодіває різноманітними новими рухами, діями:
прикладанням, порівнянням, зіставленням. І це своєрідне
навчання елементарним знанням і умінням відбувається в захоплюючих,
доступних для дитини формах.
Для організації навчально-ігрової діяльності дитини вдома використовуйте дидактичні іграшки:
- для нанизування (різні пірамідки);
- об’ємні геометричні фігури;
- різні форми (конуси, куби, циліндри);
- збірно-розбірні (мотрійки, бочата, яйця тощо), а також предмети та
іграшки спеціально підібрані за будь-якими якостями.
З третього року життя дитини завдання сенсорного розвитку істотно
ускладнюються, що пов’язано із загальним психофізичним розвитком. Діти
поступово навчаються збирати і розбирати башточки, збірні мисочки, мотрійки
тощо, будувати нескладні споруди із кубиків, користуватися паличкою,
лопаточкою, совочком, дерев’яним молоточком. Особливо добре діти засвоюють
відомості про оточуючі їх предмети, явища, коли вони мають змогу не тільки їх
спостерігати, але й активно діяти. В процесі цієї діяльності у дітей формується
цілеспрямованість, активність і деяка планомірність дій. Таким
чином, роль дидактичних ігор і занять в розумовому виховання дітей
безсумнівна.
В ранньому віці знайомте дітей з рідною природою. Адже природа – невичерпне
джерело вражень, радісних переживань для дитини, є джерелом відкриттів, радісних
емоційних вражень. Значне місце в роботі з сенсорного виховання
дітей відводиться знайомству з рослинним світом. В
залежності від пори року малюки спостерігають зміни рослин в
природі. Саме прогулянки надають для цього певні можливості. Під час
кожної з них діти закріплюють вже отриманні знання та знайомляться з чимось
новим. Задача батьків не пропустити ні одного яскравого враження від моменту
в природі. Поступово дитина починає усвідомлювати сезонні зміни як закономірність.
Кожен сезонний період має свої неповторні
особливості, спостерігайте з дитиною за:
- станом сонця;
- небом;
- кількістю тепла
(холодно, прохолодно, тепло, жарко);
- станом рослин (цвітуть, ростуть,
опадає листя);
- поведінкою тварин та птахів (з’являються
малята, сховалися або відлетіли на зиму тощо);
- поведінкою людей (тепло вдягаються, обігрівають житло, купаються в річці тощо)
При постійній цілеспрямованій роботі
дорослих діти починають
- зацікавлено
дивитися в оточуючий їх світ;
- на основі набутих знань установлюють прості
залежності між живою та неживою природою;
- усвідомлюють особливості явищ природи, поведінки тварин
найближчого середовища;
- мають елементарні навички догляду за рослинами, тваринами та
уявлення про необхідність дбайливого ставлення до живих істот;
- мають уявлення про будову та доступні для безпосереднього сприймання
функції органів свого тіла, правила безпечної поведінки.
Великий вплив на розвиток сенсорного виховання дитини мають продуктивні види діяльності, а саме малювання. Навчити дитину бачити світ у живих фарбах, образно сприймати світ, відчувати гармонію навколишнього світу - завдання дорослих.
Підводячи підсумок вищевикладеного, можна зробити висновок, що в результаті систематичної роботи по сенсорному вихованню дітей у них виявляються сформованими вміння і навички, які свідчать про відповідний рівень розвитку.
«Сформованість вмінь і навичок дитини з сенсорного виховання»
- Діти успішно виділяють і
враховують колір, форму, величину і інші ознаки предмета;
- Групують
та співвідносять різнорідні предмети відповідно до зразка
предмети за формою, кольором, величиною при виборі з 4-х;
- Впізнають
в різноманітних колірних плямах предмети або явища, що мають характерну колірну ознаку (сніг, трава,
апельсин і т.д.);
- Активно
використовують порівняльні слова-назви для позначення форми (дах, м'яч);
- Починають
активно користуватися загальноприйнятими словами-назвами кольору.
Таким чином доцільно сплановане
навчання дітей дасть позитивні результати, тому що, щоб із
зернятка з’явився паросток, до нього слід благоговійно відноситися; не
сподіваючись лише на саму природу. Цей паросток треба плекати, своєчасно
підживлювати і поливати, відкривати сонячному промінню, а отже, забезпечити
йому життя, що відповідає його природі, призначенню, темпам розвитку.
Немає коментарів:
Дописати коментар