«РОЛЬ РОДИНИ В
МУЗИЧНОМУ РОЗВИТКУ ДИТИНИ»
Сім'я є
найважливішим середовищем формування та розвитку особистості: тут дитина
народжується, зростає, пізнає світ, соціалізується. Саме в родині розвиваються
її почуття, закладаються моральні цінності, формується фізичне та психічне
здоров'я.
Мистецтво,
художня культура в її найкращих зразках допомагають встановити надійні емоційні
контакти між поколіннями.
Спільні
захоплення батьків і дітей можуть мати характер ігрової, пізнавальної чи
трудової діяльності. Ефективним засобом покращення взаєморозуміння та підтримки,
консолідації зусиль, спрямованих на створення сприятливих умов для виховання
дошкільнят, виступають спільні заходи дошкільного закладу та родин вихованців,
що мають на меті зміцнити сім'ю, урізноманітнити її життя, зменшити дефіцит
соціальних зв'язків та спілкування дорослих з дітьми в сім'ї та поза нею.
Прикро
констатувати той факт, що сьогодні батьки приділяють вихованню дітей недостатню
увагу, а роль домашнього вихователя здебільшого виконує телевізор. Мультфільми,
фільми й різноманітні шоу, які переглядає малеча вдома, часто-густо не несуть
виховної ідеї, ба навіть завдають шкоди розумовому та психічному розвитку
дитини. І навіть найдорожчі іграшки та речі не навчать її ввічливості,
чуйності, працьовитості, не прищеплять здатність розуміти й цінувати прекрасне.
Сьогодні почасти втрачена можливість постійного спілкування дитини зі старшими
членами родини, особливо з дідом та бабусею, які здебільшого живуть окремо й не
можуть виховувати онуків, розповідати їм казки, співати народних пісень. Та й з
материнських вуст сучасні діти лише зрідка чують народну потішку чи колискову.
Молоді батьки недооцінюють величезне виховне та пізнавальне значення музичного
мистецтва.
Музика — це
відтворення людських почуттів у їх становленні та розвитку, найтонших відтінків
радості й суму, в їх зіткненнях та перетвореннях. Вона здатна на такі глибокі
узагальнення емоційного життя людини, яких немає в жодному іншому виді
мистецтва, й містить у собі багатющий розвивальний потенціал. Провідною її
роллю є емоційний розвиток дитини. Батьки співають колискові, втішаючи своїх
малюків, а ті співають їх лялькам. Водночас заспокійлива музика — це не
обов'язково пісні. Матері всіх часів і народів здавна мугикали своїм дітям
найпростішу мелодію, що складається з двох звуків. Спільне з дорослим слухання
музики та обговорення почуттів, які вона викликала, заохочує до обміну думками
про власні емоції. Діти, знаємо, є природженими танцюристами. Якщо дати їм
змогу вільно реагувати на веселу музику, вони охоче вигадуватимуть різноманітні
танцювальні рухи для вияву своїх почуттів.
Взаємозв'язок
між усіма аспектами впливу музики на дітей відбувається у різних видах і формах
музичної діяльності. Емоційний відгук і розвинутий музичний слух дають змогу
відгукнутися на добрі почуття і вчинки, активізують розумову діяльність і,
постійно вдосконалюючи рухи, розвивають фізично.
На думку
дослідників, саме завдяки музичному слуху та чуттю ритму дитина в перші роки
життя сприймає мову людей, які її оточують. Схоплюючи в ній ритмічні елементи,
малюк із загальної мішанини звуків виокремлює слова й відтак усього за кілька
місяців накопичує в пам'яті тисячі слів як ритмічно, звуковисотно та
інтонаційно організовані звукові фрагменти. Певні їх композиції, на радість
батькам, несподівано перетворюються на фрази, які зворушливо лепече маля.
Зазначено також тісний зв'язок лепету з рухами: дитина ритмічно змахує руками,
стрибає, постукує іграшкою, вигукуючи при цьому склади в руховому ритмі, але
щойно рухи припиняються, вона замовкає. Уміння адекватно відтворювати
різноманітні ритми сприяє правильному відтворенню ритмічного малюнка слів,
їхньої складової структури, пришвидшує розвиток інших лінгвістичних здібностей,
зокрема словотворення. Чуття ритму, або ритмічна здатність, у психічному
розвитку дитини є новоутворенням універсального типу. З розвитком цього чуття
якісно змінюються складові психіки малюка, необхідні для різних видів
діяльності та поведінки загалом.
При народженні кожна дитина має тонкий музичний
слух і добре відчуття ритму. Втім, якщо ці здібності не розвивати, з часом
вони згасають. На думку дослідників, саме завдяки музичному слуху та відчуттю
ритму малюки здатні сприймати мовлення людей. Із суцільної мішанини звуків вони
з часом починають виокремлювати слова, упізнаючи їхні ритмічні схеми. Усього
за кілька місяців у пам’яті малюків накопичуються сотні слів:
ритмічно-звуковисотно-інтонаційно організованих звукових елементів.
Малюки ростуть,
йдуть до дитячого садка. У цей час розвивати їхні розумові здібності,
збагачувати палітру емоційності, зміцнювати духовне та психічне здоров'я та
навіть формувати теплі, довірливі стосунки з однолітками, педагогами та
батьками можна за допомогою свідомого навчання музики.
Дошкільні роки —
це час найбільшого нагромадження музичних вражень, інтенсивного розвитку
музичного сприйняття. Дитина ознайомлюється зі світом музики, охоче долучається
до музичної діяльності, їй цікаві заняття, пов'язані з музикою, коли вони добре
організовані (співи, танці, ігри).
Успіх музичного виховання, здійснюваного в дошкільному закладі, чимало залежить від того, як організоване виховання в родині. Саме в сім'ї, у її традиціях криються джерела музичного обдарування дитини — вони ще не прокинулись, але чекають відчутного і своєчасного дотику до них. У сім'ї завершується процес закріплення набутого дитиною в дошкільному закладі. Це означає, що за формування дитячого художнього смаку, музичних навичок, як і за формування особистості дитини, відповідальні вихователь, музичний керівник і батьки.
Одним із
пріоритетних напрямків дошкільного
закладу в роботі з батьками щодо здійснення музичного виховання є також
залучення їх до активної участі в заходах, (у фестивалях родинної творчості, ярмарках,
спільних екскурсіях, гуморинах, театралізованих дійствах, посиденьках,
вечорницях, відвідинах цікавих особистостей), формування в них приналежності до
колективу дитячого садка як однодумців і спільників, ознайомлення з кращим
сімейним досвідом, у ході якого талановиті батьки викладають свою педагогічну
позицію, ознайомлюють інших з ефективними методами музичного розвитку дітей.
Музичний
керівник є лише
помічником у вихованні дитини, яка вчиться, насамперед, у батьків — бо вони є
первинною основою її знань, свідомості та буття. Тож запорукою успіху у
вихованні дітей є співпраця педагогів та батьків.
Отже, батьки
мають спонукати своїх дітей до музичної творчості, брати разом з ними участь
у різних творчих заходах, влаштовувати родинні свята, вечори розваг,
створювати імпровізовані оркестри. Якщо дитина захотіла влаштувати самодіяльний
концерт удома — батькам варто натхненно підтримати цю ідею.
Відвідуйте разом з дитиною концерти, театральні вистави, переглядати дитячі телепередачі, які сприяють наповненню духовного світу дитини, розширенню її світогляду, ознайомленню з традиціями, святами, казками українського народу.
Проте найліпшим прикладом для своїх дітей є самі батьки. Музика має великий вплив на формування свідомості дитини, її духовного світу, сприймання навколишнього світу. Будь-яке музичне спілкування з дитиною слід будувати на спільній діяльності, партнерстві, де ведучий — дорослий, а партнер-учасник — дитина.
Любов до музики, прищеплена в дитинстві, може стати міцною основою подальших досягнень та успіхів дитини. Раннє навчання музики відкриває широкий шлях до інтенсивного розвитку сенсорних здібностей, створює надійний фундамент для становлення й подальшого розвитку всіх пізнавальних процесів, гармонійного поєднання емоційного і раціонального, духовного життя людини у майбутньому.
Немає коментарів:
Дописати коментар