Консультація для батьків
"Комп'ютер і дитина: всі за і проти"
Ми живемо в XXI столітті. Комп'ютери настільки міцно увійшли в наше життя, що на тих, хто не вміє бути з ним на «ти», дивляться скоса. Спори щодо користі і шкоди від комп'ютерних ігор ведуться на всіх соціальних рівнях, вчені проводять дослідження про вплив комп'ютерних ігор на людину, діти сперечаються з батьками, батьки – з педагогами, і так далі. І точної відповіді все одно немає.
Група американських вчених провела дослідження впливу активності використання комп'ютера дітьми на їх загальний розвиток. За результатами цього дослідження виявилося, що «комп'ютеризовані» діти дошкільного віку мають кращі запам'ятовувальні здібності в порівнянні зі своїми однолітками, не так активно спілкуються з ПК.
Дитина, яка з дитинства орієнтується в комп'ютері, відчуває себе більш впевнено, тому що йому відкритий доступ в світ сучасних технологій.
Ігри на комп'ютері – це ті ж заняття, а дитину завжди легше залучити до гри, ніж змусити вчити алфавіт або, скажімо, складати цифри.
Граючи в комп'ютерні ігри, дитина потрапляє в чарівну казку, де існує свій світ. Цей світ так схожий на справжній! Коли герої комп'ютерної гри пропонують малюкові полагодити стіну будиночка (правильно склавши пазл) або розташувати цифри по порядку, щоб дістатися до скарбів, діти відчувають свою значимість. А якщо в кінці завдання йому кажуть «молодець, ти впорався відмінно», це викликає у дитини захват!
Чудово намальовані, веселі і добрі дитячі комп'ютерні ігри несуть у собі багато цікавого, розумного, дотепного і повністю спрямовані на те, щоб діти розвивали і вдосконалювали свої знання. А зручне і зрозуміле управління і виконане професійними акторами озвучування зроблять кожну гру справжнім святом.
Отже, підіб'ємо підсумок. Комп'ютерні ігри:
Розвивають у дитини: Вчать дитину:
• швидкість реакції;
• дрібну моторику рук;
• пам'ять і увагу;
• логічне мислення;
• зорово-моторну координацію. • класифікувати й узагальнювати;
• аналітично мислити в нестандартній ситуації;
• добиватися своєї мети;
• удосконалювати інтелектуальні навички.
Не дивлячись на це, багато з Вас мучаться докорами совісті, дивлячись на те, як захоплено грає на комп'ютері малюк, тому що всі чули про шкоду комп'ютерних ігор на здоров'я дітей. Частково це правда, і нам необхідно озброїтися знаннями в цьому питанні, щоб комп'ютерні ігри відтепер приносили до нас в будинок тільки позитивні емоції.
Найголовніше – знати, як впливає комп'ютер на дитячий організм і скільки часу дитина може проводити за монітором без шкоди для здоров'я. Існують чотири основних шкідливих фактора: навантаження на зір, стесненная поза, випромінювання і навантаження на психіку. Давайте розберемо кожен з них по порядку:
Навантаження на зір
Це перший і найголовніший фактор. Тривала робота на комп'ютері призводить до зорової перевтоми, що, в свою чергу, може призвести до зниження гостроти зору. Обов'язково пам'ятайте про те, що для кожного дитячого віку існує обмеження по часу для занять: в 3-4 роки дитина може перебувати біля комп'ютера 25 хвилин, в 5-6 років – 35 хвилин, у 7-8 – 40 хвилин. Після чого необхідно зробити перерву і невелику гімнастику для очей.
Якщо у малюка проблеми зі зором, то сідати за монітор йому можна тільки в окулярах. Ні в якому разі не дозволяйте дитині працювати за комп'ютером в темряві. Розташуйте дисплей так, щоб світло з вікна падало на екран і не світив в очі. Прослідкуйте, щоб відстань від дитячих очей до екрана становила 50-70 см. І пам'ятайте: комп'ютер не є основною причиною розвитку короткозорості у дітей. Величезну роль у цьому відіграють спадковість, телевізор і читання в темряві. При грамотному підході і організації робочого місця дитини, його зору нічого не загрожує.
Постава
Сидячи за комп'ютером, дитина дивиться з певної відстані на екран і одночасно тримає руки на клавіатурі або мишці. Це змушує її прийняти певне положення і не змінювати його до кінця гри. Дуже важливо правильно організувати комп'ютерне місце для дитини. Прослідкуйте, щоб кисті рук малюка знаходилися на рівні ліктів, а зап'ястя – на опорній планки. Також необхідно зберігати прямий кут (90 градусів) в області суглобів. Обов'язково простежте, щоб стілець, на якому сидить дитина, не був занадто високим або дуже низьким. (Якщо комп'ютером користуються члени сім'ї різного зросту, то можна придбати спеціальний конторський стілець, висота сидіння якого легко регулюється). Слідкуйте, щоб дитина під час занять за комп'ютером не горбиласяся. Якщо ви виробите в неї звичку сидіти рівно і дивитися на комп'ютер прямо, то найімовірніше йому вдасться в майбутньому уникнути проблем з м'язами і суглобами. І, звичайно, як можна більше урізноманітніть дозвілля дитини: між комп'ютерними іграми дитина повинна грати в рухливі ігри, гуляти, займатися спортом. Не дозволяйте малюкові перекушувати за комп'ютером: ця шкідлива у всіх сенсах звичка може залишитися на все життя.
Випромінювання
Спочатку деякі батьки бояться радіації від комп'ютерного монітора. Але у сучасних ЖК-моніторів передбачені всі заходи безпеки: зокрема, власне, те, що називається радіацією (гамма-промені і нейтрони), монітор взагалі не виробляє. У ньому просто немає пристроїв з такою високою енергією. Також нічого не випромінює системний блок.
Але кожен пристрій, що виробляє або споживає електроенергію, створює електромагнітне випромінювання. Це випромінювання концентрується навколо пристрою у вигляді електромагнітного поля. Деякі прилади, на зразок тостера або холодильника, створюють дуже низькі рівні електромагнітного випромінювання. Інші пристрої (високовольтні лінії, мікрохвильові печі, телевізори, монітори комп'ютерів) створюють набагато більш високі рівні випромінювання. Електромагнітне випромінювання не можна побачити, почути, понюхати, спробувати на смак або помацати, але, тим не менш, воно присутнє всюди.
Хоча шкідливий вплив звичайних рівнів електромагнітного випромінювання на здоров'я дітей і дорослих ніким поки не доведено, але краще поберегтися. Ось декілька порад:
• Найбільш безпечно встановити комп'ютер в кутку кімнати або в такому місці, де ті, хто на ньому не працює, не виявлялися б збоку або ззаду від машини.
• Дитина не повинна надовго залишати комп'ютер або монітор включеним. Якщо машина не використовується, вимкніть її.
• Слідкуйте за тим, щоб ваші діти сиділи по можливості далі від екрану. Згідно з випробуванням, проведеним журналом "Macworld", користувачі, що сиділи, принаймні, до 70 см від екрану, отримали мінімальну дозу електромагнітного випромінювання.
Психічне навантаження
Четвертий за важливістю чинник ризику – навантаження на дитячу психіку.
Комп'ютер потребує не меншої зосередженості, ніж водіння автомобіля.
Цікаві ігри вимагають величезної напруги, якого практично не буває в звичайних умовах. Ця область ще мало вивчена. І все ж психічне навантаження можна зменшити. По-перше, в роботі (повторимося ще раз і ще раз) слід робити перерви, а по-друге, необхідно стежити за змістовною стороною роботи на комп'ютері. Найлегше для дитячого сприйняття статичне кольорове зображення в супроводі звуку. Досить безпечно розглядати картинки або фотографії в супроводі дикторського тексту або музики. Гірше для психіки і очей сприймається малювання на комп'ютері, напружуючи зір, малюк сам напружується. Все це відбувається і під час читання з екрану тексту, тому пошук інформації в Інтернеті потрібно дозувати. Ну і, нарешті, справжні шкідники для психіки дитини – ігри:
• містять рухи на високій швидкості і дрібні елементи зображення.
• містять агресію, девіз, яких можна виразити наступними словами: «Убий їх всіх!».
Перевтома і напруження дитячого організму після таких ігор зняти дуже нелегко.
Отже, рекомендації для правильного підбору і застосування ігрових програм з метою виховання і розвитку дошкільника:
• Перш за все, вибирайте жанр гри у відповідності із темпераментом і схильностями дитини: одним дітям краще підходять спокійні, розмірені ігри, іншим – активні, динамічні.
• Дозволяйте довше грати в ігри з дослідницьким змістом, ніж з розважальним. Якщо дитина проявляє ініціативу, намагається вирішити проблему, аналізує ситуацію і робить з неї висновки – така гра, безсумнівно, містить елементи дослідження.
• Тривалість гри вибирайте у відповідності з віком дитини і характером гри. Ритм і тривалість гри повинні бути збалансовані: якщо ритм гри напружений, то гра не повинна бути тривалою.
• Не переривайте гру дитини до завершення епізоду – малюк повинен залишати комп'ютер з свідомістю успішно виконаної справи.
• Постарайтеся, щоб дитина засвоїла головний принцип тривалості ігрових сеансів – не можна грати в ігри на шкоду життєво важливим заняттям, таким як сон, їжа, відпочинок, фізкультура, ігри на свіжому повітрі та ін.
Описані всі за і проти перебування за комп'ютером вашою дитиною, аж ніяк не перебільшені, але і не применшені. Дотримуючись даних порад і рекомендацій, ви зумієте створити у своїй родині сприятливе та безпечне комп'ютерне середовище. А Ваші діти виростуть здоровими, і одночасно відчувають себе впевнено і комфортно в світі нових технологій і комп'ютерів.
Немає коментарів:
Дописати коментар